همه چیز درمورد تبلیغات یوتیوب

 

یوتیوب چیه؟

یوتیوب دومین سایت پربیننده‌ی دنیا بعد از گوگل، و یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پلتفرم‌های اجتماعی در دنیاست که از سال 2005 شروع به فعالیت کرده. تا ژانویه‌ی سال 2021، تعداد کاربران یوتیوب به 2.6 میلیارد نفر رسیده. (منبع: https://en.wikipedia.org/wiki/YouTube)

محبوبیت زیاد یوتیوب به‌خاطر امکان اشتراک‌گذاری ویدیو در هر زمینه‌ و برای هر سلیقه‌ایه که این پلتفرم رو علاوه بر ابزاری برای سرگرمی، به یه دانشگاه مجازی تبدیل کرده! امکان نداره در مورد موضوعی سرچ کنید و توی یوتیوب در موردش ویدیو پیدا نکنید. از آموزش تخصصی گرفته تا آشپزی و باغبونی و آموزش زبان و فن‌های مختلف، هر موضوعی که به دنبال یادگیریش باشید، توی یوتیوب می‌تونید پیدا کنید. بخش زیادی از ویدیوهای یوتیوب هم صرفاً جنبه‌ی طنز و سرگرمی دارند یا بخشی از زندگی افراد رو نشون می‌دن.

اما مهم‌ترین جنبه‌ی یوتیوب، درآمدزایی اونه. یوتیوب با کمک تبلیغات، سالانه چیزی حدود 28 میلیارد دلار درآمدزایی داره (منبع: https://www.social4retail.com/everything-to-know-about-youtube.html). این موضوع نشون‌دهنده‌ی اهمیت و تأثیرگذاری یوتیوب در زمینه‌ی تبلیغاته و ثابت می‌کنه که این پلتفرم، یکی از بهترین گزینه‌ها برای تبلیغات شماست.

توی این مطلب میخوایم شمارو با مفاهیم کلی یوتیوب آشنا کنیم و به زبون ساده توضیح بدیم که چطور می‌تونید برند و محصول خودتون رو توی یوتیوب معرفی کنید و بیشترین بازدهی تبلیغات در یوتیوب رو داشته باشید.

 

یوتیوبر چه کسیه؟ و تبلیغات‌مون رو بهتره به کدوم یوتیوبر بسپاریم؟

یوتیوبر به شخصی گفته می‌شه که در یوتیوب محتوای ویدیویی با هر موضوعی تولید می‌کنه و از این طریق هم میتونه کسب درآمد کنه. تعداد زیادی از یوتیوبرها با عنوان ولاگر شناخته می‌شن. ولاگر یعنی کسی که به‌صورت عمده ویدیو بلاگ یا ولاگ از زندگی روزمره‌ی خودش تولید می‌کنه. ولاگرها یکی از پرطرفدارترین و پولسازترین گروه‌ها در بین یوتیوبرها و گزینه‌ی بسیار خوبی برای تبلیغات هستند. اگر براتون مهمه که در تبلیغات روی استفاده از محصول‌تون در زندگی روزمره تاکید بشه، می‌تونید از ولاگرها بخواید که محصول شما رو در ولاگ‌های روزمره‌شون استفاده کنند. البته محصول شما در انتخاب شخص تبلیغ‌کننده خیلی اهمیت داره. می‌تونید این کار رو به آژانس تبلیغاتی نت‌بینا بسپرید و بهترین نتیجه رو بگیرید.

به‌جز ولاگرها، یوتیوبرها بر اساس نوع و موضوع ویدیوهاشون به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شن؛ تعداد زیادی از یوتیوبرها فقط به نقد و بررسی محصولات خاصی از تازه‌های تکنولوژی، آرایشی، فیلم و سینما، لوازم منزل و هر محصولی که فکرش رو بکنید، می‌پردازن. این افراد گزینه‌ی بسیار خوبی برای معرفی یه محصول جدید به بازارند. گروه دیگری هم که برای این سبک تبلیغات مناسبند، یوتیوبرهای حوزه‌ی آموزش هستند. این دسته از یوتیوبرها بیشتر ویدیوهای آموزشی درست می‌کنند و اگر کار با محصول شما نیاز به آموزش خاصی داره، گزینه‌ی بسیار خوبی برای شما هستند.

برای مثال، یوتیوبرهای سبک خوراک و آشپزی با آموزش دادن غذاها و دسرهای مختلف، مخاطبین زیادی از گروه‌های مختلف جامعه رو جذب می‌کنند و این مسئله باعث شده که ویدیوهاشون بازدید زیادی داشته باشه. بعضی از یوتیوبرها که بیشتر نسل زی رو شامل می‌شن، ویدیوهایی با مضامین طنز و سرگرمی، واکنش نشون دادن به مسائل مختلف، و موزیک ویدیوهای پرهیجان و چالشی درست می‌کنند. یک گروه دیگه‌ از پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین یوتیوبرها، گیمرها هستن که بیشتر از همه ویدیوهایی در مورد دنیای بازی و گیمینگ منتشر می‌کنند. گیمرها بیشتر از قابلیت یوتیوب لایو استفاده می‌کنند که در اون به صورت زنده بازی می‌کنند و همزمان با مخاطبشون تعامل دارند. یوتیوبرهای ASMR هم که در سال‌های اخیر بیشتر معروف شدن، کسایی هستند که با استفاده از تجهیزات حرفه‌ای، صداهای خوشایندی از وسایل تولید می‌کنند. به طور مثال، یه یوتیوبر این سبک می‌تونه محصول شما رو جلوی میکروفونش آنباکس کنه و ازش استفاده کنه. یوتیوبرهای سفر، با ویدیوهای جذابی که از سفرهاشون منتشر می‌کنند، مخاطب رو از اول تا آخر سفر با خودشون همراه می‌کنند و ماجراجویی‌های هیجان‌انگیزشون رو به اونها نشون می‌دن. این گروه از یوتیوبرها به‌خاطر تنوع محتواشون، طرفداران زیادی دارند.

یکی دیگه از گروه‌های پرمخاطب یوتیوب، یوتیوبرهای تکنولوژی هستند که در رابطه با آخرین اخبار دنیای تکنولوژی ویدیو درست می‌کنند. محبوب‌ترین ویدیوهای این دسته از یوتیوبرها، ویدیوهای سبک ریویو یا معرفی هست که در اون جدیدترین گوشی‌ها و گجت‌های تکنولوژی رو نقد و بررسی می‌کنند.

انواع تبلیغات مرسوم در یوتیوب

برندها روش‌های مختلفی رو برای تبلیغات در یوتیوب و همکاری با یوتیوبرها انتخاب می‌کنند. محبوب‌ترین این روش‌ها تبلیغ مستقیم، اسپانسرینگ، بررسی محصول، چالش و مسابقه و تبلیغ غیرمستقیم هستند.

تبلیغ مستقیم در یوتیوب از طریق پلتفرم واسطه‌ای به اسم گوگل ادز (Google Ads) انجام می‌گیره و به این شکله که شما برای معرفی برند خودتون ویدیوی تبلیغاتی چندثانیه‌ای درست می‌کنید و این ویدیوی تبلیغاتی در حین ویدیوهای یوتیوب پخش می‌شه. هزینه‌ی تبلیغ براساس زمان و اینکه تبلیغ شما در کدوم قسمت ویدیو پخش بشه، متغیر هست. موقع پخش تبلیغ، لینک وبسایت یا اینستاگرام برند شما به مخاطب نمایش داده می‌شه تا بتونه راحت‌تر با برند شما ارتباط برقرار کنه.

اسپانسرینگ در یوتیوب به این صورته که یوتیوبر در ابتدا یا وسط ویدیوهای معمولش، چند دقیقه‌ای رو به معرفی محصول شما اختصاص می‌ده یا با حمایت مالی شما یک کار خاص مثل چالش یا  کار خیر انجام می‌ده.

بررسی محصول که پیش‌تر بهش اشاره کردیم، باعث می‌شه تا مخاطب با محصول شما به طور کامل‌تر در یه ویدیو آشنا بشه. البته باید توجه داشته باشید که یوتیوبرها عموماً به دلیل اعتباری که بین مخاطبین‌شون دارند، بررسی صادقانه‌ای از محصول شما انجام می‌دن و به احتمال زیاد علاوه بر معرفی و مزایا، به معایب محصول شما هم اشاره می‌کنند.

یکی از روش‌های تبلیغات در یوتیوب که بیشتر مخصوص مخاطبین جوانه، درست کردن ویدیوهای چالشی با محصولات شما و یا برگزاری مسابقه در رابطه با محصولات‌تون هست. این روش به‌خاطر هیجانی که داره و هدایایی که به مخاطب داده می‌شه، جزو روش‌های پرطرفدار تبلیغات در یوتیوبه.

همچنین اگه دوست دارید که برند و محصول‌تون رو به‌صورت غیر مستقیم به مخاطب معرفی کنید، می‌تونید روی  یوتیوبرها یا ولاگرها حساب کنید. اونها محصول شما رو در یک یا چند ویدیو به‌صورت طبیعی استفاده می‌کنن تا به دیده شدن محصول‌تون کمک بشه و مخاطب در موردش کنجکاو بشه.

یوتیوب یا اینستاگرام؟

اگه مطمئن نیستید که کدوم پلتفرم رو برای تبلیغات‌تون انتخاب کنید، بهتره نگاهی به آمارهای این دو پلتفرم بندازید تا بتونید تصمیم بهتری بگیرید. طیف سنی 67 درصد از مخاطبین اینستاگرام بین 18-29 ساله. این در حالیه که 81 درصد از مخاطبین یوتیوب بین 15-25 سال هستند. (منبع: https://khoros.com/resources/social-media-demographics-guide )

تعداد مخاطبین یوتیوب تقریبا دو برابر اینستاگرامه و میانگین درصد تعامل مخاطبین با محتوای اینفلوئنسرها در یوتیوب تقریبا 6 برابر اینستاگرام هست. (منبع: https://shanebarker.com/blog/instagram-vs-youtube-influencer-marketing-campaign/ ) طبق این آمار، یوتیوب قطعاً پلتفرم بهتری برای تبلیغ شماست، اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که یوتیوب فقط قابلیت اشتراک‌گذاری ویدیو داره و برای تبلیغات در قالب عکس مناسب نیست. از طرف دیگه، یوتیوب در ایران هنوز به محبوبیت اینستاگرام نرسیده اما با سرعت بسیار زیادی در حال معروف شدنه و روز به روز مخاطبین بیشتری به یوتیوب علاقمند می‌شن. از مزایای دیگه‌ی یوتیوب می‌شه به مخاطبین با حوصله‌اش هم اشاره کرد که به مشاهده ویدیوهای طولانی‌تر از اینستاگرام علاقمندن و می‌تونن بازار هدف دقیق‌تری باشند. چیزی که مهمه، انتخاب اینفلونسر مناسب برای تبلیغاته.

حرف آخر

درسته که بیشتر برندها فضای اینستاگرام رو برای تبلیغات انتخاب می‌کنند، اما شما می‌تونید با انتخاب یوتیوب چند قدم جلوتر از رقبای خودتون حرکت کنید و طیف مخاطب وسیع‌تری داشته باشید. تنوع محتوای یوتیوبرها به شما این امکان رو می‌ده که بسته به نوع و کاربرد محصول‌تون، انتخاب درستی برای تبلیغات داشته باشید.

ما در  آژانس اینفلوئنسر مارکتینگ نت‌بینا، با محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین یوتیوبرهای ایرانی همکاری داریم. زیروبَم دنیای اینفلوئنسرها رو می‌دونیم و براتون بهترین اینفلوئنسرهای متناسب با کمپین‌تون رو انتخاب می‎‌کنیم. با اینفلوئنسرها مذاکره می‌کنیم، کمپین رو اجرا و گزارش عملکرد کمپین رو در اختیارتون میذاریم. برای دریافت مشاوره و یا ثبت درخواست، اینجا کلیک کنید و یا به آدرس influencer@netbina.com ایمیل بزنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست