تبلیغات تأثیرگذار با اینفلوئنسرهای گیمینگ

 

وقتی صحبت از اینفلوئنسر مارکتینگ و همکاری تبلیغاتی با بلاگرها می‌شه، ممکنه ذهن‌مون صرفاً به سمت بلاگرهای لایف استایل یا سبک زندگی بره. اکثر برندها  وقتی که تصمیم به تبلیغات در اینستاگرام می‌گیرن، تنها به سراغ بلاگرهای سبک زندگی، فشن بلاگرها و بلاگرهای سفر می‌رن. این باعث شده که یکی از پربازده‌ترین گروه از اینفلوئنسرها، یعنی اینفلوئنسرهای گیمینگ (Gaming) در ایران نادیده گرفته بشن. توی این مقاله می‌خوایم شما رو با اینفلوئنسرهای گیم آشنا کنیم و از مزایای همکاری با اونا بگیم.

طبق آخرین آمار، تا آخر سال ۲۰۲۲ تعداد گیمرها در دنیا به ۳.۲ میلیارد نفر می‌رسه که این افراد می‌تونن بازار جهانی گیم رو تا ۱۹۶.۸ میلیارد دلار به سود دهی برسونن (منبع: https://newzoo.com ). این آمار قابل توجه نشون‌دهنده‌ی اینه که مخاطبین اینفلوئنسرهای گیمینگ هم روز به روز در حال افزایش هستن. پس اگر به فکر اینفلوئنسر مارکتینگ و معرفی برند یا محصول‌تون در فضای مجازی هستین و محصول‌تون برای مخاطب هدف اینفلونسرهای گیم مناسبه، از اینفلوئنسرهای گیمینگ غافل نشین!

اینفلوئنسرِ گیمینگ چه کسیه؟

به زبان ساده، اینفلوئنسرهای بازی یا گیمینگ افرادی هستن که در پلتفرم‌های محبوبی مثل YouTube  Twitch ،Discord، facebook Live stream، UStream، Aparat، به‌صورت آنلاین بازی‌های ویدیویی می‌کنن و همزمان عکس‌العمل‌شون به بازی و اتفاقات هیجان‌انگیزی که توی بازی می‌افته رو با مخاطب به اشتراک می‌گذارن. به این کار در دنیای گیمینگ، اصطلاحاً «استریم» (stream) کردن گفته می‌شه. شاید برای شما جالب و حتی عجیب باشه که بدونید ویدیوهای اینفلوئنسرهای گیمینگ جزو پربازدیدترین ویدیوهای پلتفرم‌های آنلاین هستن و هربار هزاران نفر به صورت زنده، بازی کردن اینفلوئنسرها رو تماشا می‌کنن. این افراد – که می‌شه گفت یک «جامعه» رو تشکیل می‌دن – استریم‌های مورد علاقه‌شون در پلتفرم توییچ رو ساعت‌ها تماشا می‌کنن، چون هم به خود اینفلوئنسرها علاقمندن و هم عاشق بازی و هنر بازی‌کردن هستن. اینفلوئنسرهای گیمینگ با بازی کردن‌شون هم نکات جدید بازی‌ها و هم شیوه بازی و نظرشون در رابطه با بازی‌ها رو با مخاطبین‌شون به اشتراک می‌گذارن .

البته مخاطبین اینفلوئنسرهای گیمینگ فقط به بازی کردن اونا علاقمند نیستن! اینفلوئنسرهای گیمینگ علاوه بر بازی کردن، سبک زندگی‌شون رو هم توی اینستاگرام و یوتیوب با دنبال‌کنندگان زیادشون به اشتراک می‌گذارن. ویژگی بسیار مهم این دسته از اینفلوئنسرها، وفاداری زیاد مخاطبین اون‌هاست که اینفلوئنسرهای گیمینگ رو به پرمخاطب‌ترین افراد پلتفرم‌های اجتماعی تبدیل کرده. در کنار بازی کردن، بخشی از اینفلوئنسرهای گیمینگ برنامه‌هایی به اشتراک می‌گذارن که فقط شامل استریم کردنه؛ به این معنی که برنامه‌ها یا تصاویر طنز و خبرساز رو نگاه می‌کنن و همزمان واکنش‌شون رو به مخاطبین نشون می‌دن و درموردشون با مخاطبین‌شون صحبت می‌کنن. بعضی از اون‌ها محتواهای ویدیویی (Vlog) تولید می‌کنن و یک روز زندگی‌شون و یا تجهیزات گیمینگ‌شون رو به مخاطبین‌شون نشون می‌دن. این محتواها هم می‌تونه تخصصی و آموزنده باشه و هم باعث ایجاد حس نزدیکی به اون‌ها بشه.

چرا باید با اینفلوئنسرهای گیمینگ همکاری کنیم؟

تنوع در مخاطبین:

اینفلوئنسرهای حوزه‌ی گیم، از معدود افرادی هستن که از فضای معمول اینستاگرام خارج شده و توی چندین پلتفرم محبوب دیگه مثل یوتیوب، توییچ و دیسکورد فعالن. این مسئله باعث شده که بتونن مخاطبینی از قشرهای مختلف و با علایق متفاوت داشته باشن. در صورت همکاری با یه اینفلوئنسر گیمینگ، نه تنها برند خودتون رو توی پلتفرم‌های مختلف معرفی می‌کنین، بلکه می‌تونین طیف وسیع‌تر و متنوع‌تری از مخاطبین جدید رو با برند خودتون آشنا کنین.

 اعتماد مخاطب به اینفلوئنسر:

بازی‌های ویدیویی بخاطر ماهیت هیجان‌انگیزشون، یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌های نسل Z هستن. به همین خاطر دنبال‌کنندگان اینفلوئنسرهای گیمینگ رو میتونیم به جامعه‌ای تشبیه کنیم که در اون نسل جوون در کنار هم قرار گرفتن و با هم وقت می‌گذرونن. این ویژگی باعث ایجاد حس اطمینان مخاطب به اینفلوئنسرهای گیمینگ شده و همین موضوع می‌تونه به شما در معرفی برندتون کمک کنه. چطوری؟ مخاطب از لحظه‌ی اول با حس اعتماد از محصولات شما خرید می‌کنه! در کنار این‌ها، حتماً از تأثیرگذاری بالای گروه سنی Z در جامعه بهم باخبرین!

علاقه به دیدن ویدیو برای مدت زمان طولانی:

مهم‌ترین مزیت استریمرها داشتن جامعه‌ی مخاطب وفادار هست. کسانی که حاضرن به‌طور میانگین حدود ۳۰ دقیقه یا حتی بیشتر (!) از وقت خودشون رو صرف دیدن محتوا کنن، اون هم در شرایطی که خیلی از افراد حوصله‌ی دیدن چند استوری پشت سر هم رو ندارن! مخاطبان گیمرها پیگیرانه‌ تمام ویدیوهای استریمر موردعلاقه‌شون رو می‌بینن، کامنت می‌گذارن و حتی برای ادامه فعالیت از اون‌ها حمایت مالی می‌کنن.

توییچ (Twitch)، بزرگترین پلتفرم محتوای زنده:

 اینفلوئنسرهای گیمینگ که در توییچ استریمر (Streamer) نامیده می‌شن، بیشترین زمان رو در این پلتفرم صرف می‌کنند. وبسایت توییچ به تنهایی روزانه ۳۰ میلیون بازدیدکننده (https://earthweb.com/twitch-statistics ) داره و در میان کاربران ایرانی هم طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده. اینفلوئنسرهای ایرانی بسیاری هستن که از طریق توییچ محبوب شدن و توی سایر پلتفرم‌ها مثل یوتیوب و اینستاگرام، به مخاطبین میلیونی دست یافتن. علاوه بر این، توییچ گزینه‌های خلاقانه‌ی زیادی رو برای تعامل مستقیم و لحظه‌ای با مخاطب ارائه میده و امکانات متنوعی برای برگزاری رویدادهای مجازی و مسابقه داره. استفاده از این امکانات میتونه کمک‌تون کنه تا از چارچوب تکراری تبلیغات اینستاگرام خارج بشین و تبلیغات جذاب‌تری داشته باشین.

میکرواینفلوئنسرهای تأثیرگذار:

حتما لازم نیست با گیمرها و استریمرهایی با مخاطب میلیونی همکاری کنین تا تبلیغات موثری داشته باشین. فضای پرمخاطب و صمیمی گیمینگ موجب شده تا حتی میکرواینفلوئنسرها هم دنبال‌کنندگانی وفادار و پیگیر داشته باشن که با علاقه ویدیوها و استریم‌های اون‌ها رو دنبال می‌کنن. میکرواینفلوئنسرها با مخاطبین‌شون ارتباط خاصی دارن که اون‌ها رو مثل یه خانواده بهم نزدیک می‌کنه. به همین خاطر وقتی اون‌ها محصولی رو معرفی می‌کنن، مخاطبین‌شون با اعتماد بیشتری اون محصول رو خریداری می‌کنن. بنابراین شما می‌تونین با پرداخت هزینه‌ی کمتری برای تبلیغات، به نتیجه‌ی دلخواه‌تون برسین.

آشنایی با اصطلاحات گیمینگ و پلتفرم‌های استریم

ولاگ (vlog): ولاگ که ترکیب دو واژه‌ی ویدیو و بلاگ هست، به نوعی از ویدیو گفته میشه که در اون شخص شما رو با زندگیش همراه می‌کنه. معمولا شخص ولاگر در حالی که دوربین رو در دست داره و از خودش فیلمبرداری می‌کنه، یه روز کامل از زندگیش رو نشون می‌ده، به مکان‌های مختلفی سر می‌زنه و با مخاطب صحبت می‌کنه. ولاگ‌ها اصولاً در پلتفرم یوتیوب منتشر می‌شن و بسیار پرطرفدارن.

استریمینگ و استریم کردن: استریمینگ یعنی دیدن محتوای ویدیویی به صورت آنلاین. توی دنیای بازی، اصطلاح استریم کردن به این معنیه که یک شخص به صورت آنلاین بازی می‌کنه یا ویدیویی رو می‌بینه و همزمان عکس‌العمل خودش رو به صورت لحظه‌ای و آنلاین منتشر می‌کنه. بر خلاف ولاگ که ویدیویی از قبل ضبط شده و ادیت شده هست، در استریم کاملاً به صورت لحظه‌ای و بدون ویرایش با مخاطب ارتباط برقرار می‌شه. پلتفرم‌های زیادی امکان استریمینگ دارن که محبوب‌ترین اون‌ها توییچ و یوتیوب هستن.

حمایت مالی یا donate کردن: دونیت کردن یکی از روش‌های معمول حمایت مخاطبین از استریمرها و گیمرهای محبوب‌شونه. به طور مثال توییچ این امکان رو فراهم می‌کنه که مخاطبین به‌طور مستقیم به استریمر پول دونیت کنن یا اینکه از وبسایت توییچ bits خریداری کنن و در حین استریم این بیت‌ها رو به استریمر هدیه بدن. تعداد بیت‌های دریافت شده برای هر استریمر در صفحه‌ی اون شخص پیداست.

تفاوت یوتیوب، توییچ و دیسکورد: این سه پلتفرم محبوب در بین کاربران و اینفلوئنسرها، با هم فرق زیادی دارند. یوتیوب به عنوان اولین پلتفرم اشتراک ویدیو در دنیا، انواع ویدیوها رو در خودش جا داده؛ از ولاگ و موزیک ویدیو و استریم گرفته تا فیلم و برنامه‌های اینترنتی. اما توییچ تنها برای افرادی ساخته شده که قصد استریم کردن (اغلب بازی) دارند و میخوان به صورت زنده با مخاطب ارتباط داشته باشن. البته استریم‌های توییچ هم قابلیت ذخیره شدن دارن و شما می‌تونین بعدا هم اونهارو تماشا کنین. دیسکورد یه پلتفرم ارتباطی هست برای افرادی که میخوان به‌صورت متنی، صوتی یا ویدیویی به صورت زنده و گروهی با هم در ارتباط باشن. دیسکورد برای هر گروه امکان داشتن سرور جدا رو فراهم میکنه و قابلیت‌های زیاد دیسکورد باعث شده که این پلتفرم به مکانی برای تبادل نظر در هنگام بازی بین گیمرها تبدیل بشه که توی اون ساعت‌ها بازی و صحبت می‌کنن.

ارتباط با اینفلوئنسرهای گیمینگ و بهترین استریمرهای توییچ

فرقی نمیکنه بخواین با اینفلوئنسرهای میلیونی همکاری کنین یا معرفی محصولتون رو به میکرواینفلوئنسرها بسپارین، ما در آژانس اینفلوئنسر مارکتینگ نت‌بینا تجربه‌ی همکاری با بهترین اینفلوئنسرهای گیمینگ در تمامی پلتفرم‌ها رو داریم. ما کمک‌تون می‌کنیم تا براساس بودجه و مخاطب هدف و محصول‌تون تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ مؤثری داشته باشین و محصول و برندتون رو به بهترین شکل در تمامی پلتفرم‌های آنلاین معرفی کنین.

آمارگیری بعد از کمپین

بعد از اجرای یه کمپین، مهم‌ترین قدم اینه که آمار عملکرد کمپین رو بررسی کنیم تا از میزان موفقیتش باخبر بشیم. خوشبختانه پلتفرم‌های استریمینگ مثل توییچ، بعد از اتمام استریم، اینسایت کاملی از آمار دنبال‌کننده‌ها و تعداد بازدیدکننده‌ها، میزان بازدید ویدیو، درآمد حاصل شده و به طور کلی بازخورد ویدیو رو به استریمر نشون می‌دن.

وبسایت Social Blade آمار کاملی از کیفیت مخاطبین، تعداد کل بازدیدکننده‌ها و دنبال کننده‌ها، درصد تعامل یا اینگیجمنت (Engagement Rate) و روند بازدید رو – مخصوصاً در مورد یوتوب لایو و توییچ – نشون می‌ده.

 وبسایت Twitch Tracker هم، همون‌طور که از اسمش پیداست، مخصوص آمار توییچه. با این وبسایت، استریمر می‌تونه عملکرد خودش رو با سایر استریمرها در زمینه ساعت پخش، میانگین بازدید و روزهای فعالیت مقایسه کنه تا بتونه عملکردش رو بسنجه.

روش های دیگه‌ای هم برای گرفتن ریپورت‌ها هست که با کمک اون‌ها، استریمرها میتونن آمار خوبی از نتیجه‌ی همکاری با برندها ارائه بدن.

ما حتماً بعد از اتمام کمپین از استریمر درخواست می‌کنیم که این آمار رو برای ما بفرستن تا بتونیم گزارش کمپین تبلیغاتی‌تون رو با دقت بیشتری تنظیم کنیم. در کنار ارسال آمار، تحلیل اون‌ها از اهمیت زیادی برخورداره که هم اطلاعات خوبی برای بهتر شدن کمپین‌های بعدی می‌ده و هم میزان تأثیرگذاری و مفید بودن کمپین رو نشون می‌ده.

ما در آژانس اینفلوئنسر مارکتینگ نت‌بینا، زیروبَم دنیای اینفلوئنسرها رو می‌دونیم و براتون بهترین اینفلوئنسرهای متناسب با کمپین‌تون رو انتخاب می‎‌کنیم، با اونها مذاکره می‌کنیم، کمپین رو اجرا و گزارش عملکرد کمپین رو در اختیارتون میذاریم. برای دریافت مشاوره و یا ثبت درخواست، اینجا کلیک کنین و یا به آدرس influencer@netbina.com ایمیل بزنین.  

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست