هفت ویژگی یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق

 

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از استراتژی‌های بسیار مؤثر در بازاریابی دیجیتال است. با کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، برندها این فرصت را دارند تا به‌واسطه افرادی تأثیرگذار، با بازار هدف‌شان ارتباط برقرار کنند و به نتایجی فراتر از تصور در بخش‌های مختلف برندینگ، بازاریابی و فروش دست یابند.

برای داشتن یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق، توجه به ۷ نکته زیر ضروری است که در ادامه مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

۱. شناسایی درست اهداف

۲. تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد کمپین

۳.  شناخت مخاطب هدف

۴. انتخاب اینفلوئنسرهای مناسب

۵. نظارت بر عملکرد اینفلوئنسرها

۶. دادن آزادی عمل به اینفلوئنسرها

۷. ارزیابی و تحلیل نتایج کمپین

اینفلوئنسر کیست و اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟


اینفلوئنسر فردی است که در یک یا چند شبکه اجتماعی حضور فعال دارد و می‌تواند بر عقیده، انتخاب و تصمیمات افراد دیگر تأثیر بگذارد. در سال‌های اخیر، همکاری اینفلوئنسرها با برندها و یا «اینفلوئنسر مارکتینگ» به‌منظور تبلیغ محصول یا خدمات تبدیل به بخشی جدایی‌ناپذیر از تبلیغات دیجیتال در ایران و سایر نقاط جهان شده است.

 

این روزها اینستاگرام، مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای اینفلوئنسر مارکتینگ به حساب می‌آید و تبلیغات اینفلوئنسر در اینستاگرام، یکی از بهینه‌ترین استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ است. اگر تا چند سال قبل، همکاری برندها با اینفلوئنسرها چیزی جدید و غیرمعمول بود، امروز عدم استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ است که عجیب به نظر می‌رسد و برند شما را از رقبایش عقب می‌اندازد.

چرا کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ؟

 

تحقیقاتی که در سال‌های اخیر انجام شده نشان می‌دهد که اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از مؤثرترین انواع تبلیغات دیجیتال است. پیش‌بینی می‌شود که در پایان سال ۲۰۲۲، اینفلوئنسر مارکتینگ صنعتی ۱۵ میلیارد دلاری شود. این رقم در سال ۲۰۲۱ نیز ۱۳.۸ میلیارد بوده و با سرعتی باورنکردنی در حال رشد است. اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران رشدی روزافزون دارد و برندهای بسیاری از آن به‌عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی‌شان استفاده می‌کنند.

مصرف‌کنندگان و خصوصاً نسل‌های جوان‌تر به اینفلوئنسرها بسیار بیشتر از روش‌های سنتی تبلیغاتی اعتماد می‌کنند. به همین دلیل است که کارشناسان بازاریابی و مدیران برندها این روزها از روش‌های قدیمی‌ و ناکارآمد فاصله گرفته‌اند و بخش قابل توجهی از بودجه خود را به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و اینفلوئنسر مارکتینگ اختصاص می‌دهند.

کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، هر نوع کمپین تبلیغاتی است که متکی به حضور اینفلوئنسرها طراحی و انجام شود. اگر طراحی و انتخاب استراتژی درست انجام شود، چنین کمپینی می‌تواند نتایج بسیار مطلوبی برای برندها به همراه بیاورد. برای آشنایی بیشتر با کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، می‌توانید نگاهی به کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ نئودرم در اینستاگرام، «میان من و آفتاب» بیندازید که نمونه‌ای از یک استراتژی اینفلوئنسری موفق است.

 

هفت ویژگی یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق

 

برای طراحی و اجرای یک کمپین تبلیغاتی اینفلوئنسری موفق، لازم است به ۷  نکته زیر توجه کنیم:

۱. شناسایی درست اهداف

هدف شما از کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ این سؤالی است که باید پیش از همه به آن پاسخ دهید تا بتوانید کمپین‌تان را حول محور پاسخ سؤال‌تان طراحی کنید و از استراتژی درستی استفاده کنید. هدف شما ممکن است افزایش آگاهی از برند، افزایش مخاطبان، معرفی یک محصول جدید، افزایش فروش و یا هر چیز دیگری باشد.

پس از تعیین هدف، به سراغ شاخص‌های کلیدی عملکرد بروید.

۲. تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد کمپین

موفقیت یا عدم موفقیت کمپین‌تان را براساس چه شاخص‌هایی می‎‌خواهید اندازه بگیرید؟ در این گام لازم است بنابر اهداف کمپین‌تان، تعدادی شاخص کلیدی عملکرد یا KPI برای کمپین‌تان تعریف کنید. شاخص‌های کلیدی عملکرد، کمپین‌تان را به پارامترهایی قابل اندازه‌گیری تبدیل می‌کنند تا بتوانید میزان موفقیت در دست‌یابی به اهداف‌تان را بسنجید. 

برخی از شاخص‌های کلیدی عملکرد عبارتند از: نرخ تعامل، نرخ تبدیل، میزان فروش، میزان بازدید و افزایش فالوئر.

۳.  شناخت مخاطب هدف

در گام بعدی لازم است درباره مخاطبان هدف خود تحقیق کنید تا بتوانید بر اساس ویژگی‌‌هایشان اینفلوئنسر مناسبی برای آن‌ها انتخاب کنید و یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق داشته باشید.

مخاطب هدف شما حدوداً چند ساله است؟ به چه فعالیت‌هایی علاقمند است و کجا می‌توانید پیدایش کنید؟ چه روشی برای برقراری ارتباط با بازار هدف‌تان مؤثر است؟ مخاطب‌تان بیشتر چه اینفلوئنسرهایی را دنبال می‌کند؟ 

۴. انتخاب اینفلوئنسرهای مناسب

پس از شناسایی هدف اصلی کمپین، مشخص کردن شاخص‌های کلیدی عملکرد و کسب شناخت لازم درباره مخاطب هدف، حالا می‌توانید به سراغ انتخاب اینفلوئنسر بروید.

اینفلوئنسر مناسب برای انتقال پیام کمپین تبلیغاتی شما چه کسی است؟  این اینفلوئنسر را باید با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف مانند حوزه فعالیت اینفلوئنسر، تعداد فالوئرها، نرخ تعامل، کیفیت محتوا و هزینه تبلیغات اینفلوئنسر انتخاب کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

یک آژانس تبلیغاتی خوب می‌تواند در این راه  به کمک‌تان بیاید و شما را در مورد انتخاب اینفلوئنسرهای مناسب کمپین‌تان و همین‌طور نحوه مذاکره با اینفلوئنسرها راهنمایی کند. آژانس اینفلوئنسر مارکتینگ نت‌بینا تمام این بخش‌ها را بر عهده می‌گیرد و اینفلوئنسر مارکتینگ را برایتان آسان و بی‌دردسر می‌کند.

۵. بریف کامل و نظارت بر عملکرد اینفلوئنسرها

پس از انتخاب و مذاکره با اینفلوئنسر، وقت آن است که بریف یا تفهیم‌نامه کامل خود را در اختیارشان بگذارید و مطمئن شوید که دو طرف درباره نوع همکاری تفهیم شده‎‌اند. این کار در ادامه باعث صرفه‌جویی در وقت و انرژی‌تان خواهد شد. بریف یا تفهیم‌نامه تبلیغاتی، سندی است که در آن جزئیات کمپین و وظایف اینفلوئنسر از جمله نوع محتوای تولیدی (مثلاً پست یا استوری اینستاگرام) و زمان انتشار محتوا ذکر می‌شود.

پس از رسیدن به تفاهم درباره نوع محتوا، لازم است بر عملکرد اینفلوئنسرها نظارت کنید تا اشتباهی صورت نگیرد. به‌دلایل مختلف مانند شلوغی برنامه زمانی اینفلوئنسر، بریف ناقص و یا صرفاً سلیقه متفاوت، ممکن است محتوای شما به شکلی که مورد نظرتان بوده تولید نشود و یا زمان مورد نظرتان منتشر نگردد. برای همین است که باید حتماً حواستان به محتوای اینفلوئنسرهایی که با آن‌ها همکار می‌کنید باشد.

۶. دادن آزادی عمل به اینفلوئنسرها

تفهیم‌نامه و نظارت دقیق به عملکرد اینفلوئنسرها بسیار مهم است، اما دادن آزادی عمل به آن‌ها نیز در بسیاری از موارد همان‌قدر اهمیت دارد.

یادتان باشد که بیشتر اینفلوئنسرها به‌خاطر خلاقیت و نوع محتوایشان است که توانسته‌اند مخاطبان زیادی را به خود جذب کنند. پس اگر آن‌ها را در نوع محتوای درخواستی‌مان بیش از حد محدود کنید، نه‌تنها از خلاقیت یک فرد توانمند استفاده نکرده‌اید، بلکه ممکن است محتوا آنقدری با محتوای معمول اینفلوئنسر تفاوت داشته باشد که مخاطبانش اصلاً از آن خوششان نیاید.

البته در بعضی موارد، ممکن است لازم باشد برند، محتوای کمپین را خودش تولید کند و یا محتوا تحت نظارت کامل برند تهیه شود.

۷. ارزیابی و تحلیل نتایج کمپین

در گام آخر، برای داشتن یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق باید نتایج کمپین‌مان را تحلیل کنیم تا بتوانیم در کمپین‌های بعدی بهتر عمل کنیم. کجا نتیجه خوبی کسب کرده‌ایم و کجا اشتباه رفته‌ایم؟ آیا به شاخص‌های کلیدی عملکردمان دست یافته‌ایم؟ آیا در طول کمپین، هدف اصلی‌مان را دنبال کرده‌ایم یا از آن فاصله گرفته‌ایم؟ آیا انتخاب اینفلوئنسرهایمان درست بوده و یا اینکه دفعه بعدی، باید دقت بیشتری در این بخش به خرج دهیم؟

 

آژانس اینفلوئنسر مارکتینگ چه کار می‌کند؟

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، خصوصاً تبلیغات اینستاگرام، بخش بسیار مهمی از بازاریابی برندها است و باید با شناخت کامل و با استفاده از بهترین ابزارها انجام شود. یک آژانس اینفلوئنسر مارکتینگ خوب، با در نظر داشتن تمامی این هفت گام، می‌تواند کمپین تبلیغاتی شما را از صفر تا صد برایتان طراحی و اجرا کند تا بهترین نتایج را بگیرید.

آژانس اینفلوئنسر مارکتینگ نت‌بینا با سابقه اجرای بیش از 150 کمپین و همکاری با صدها اینفلوئنسر در حوزه‌های مختلف از جمله مد و زیبایی، تکنولوژی و سبک زندگی، می‌تواند ابزارهای لازم برای یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق را در اختیارتان بگذارد.

ما در آژانس اینفلوئنسر مارکتینگ نت‌بینا، زیر و بم دنیای اینفلوئنسرها را می‌دانیم و برایتان بهترین اینفلوئنسرهای متناسب با کمپین‌تان را انتخاب می‎‌کنیم، با آن‌ها مذاکره می‌کنیم، کمپین را اجرا کرده و گزارش عملکرد کمپین را در اختیارتان می‌گذاریم. برای دریافت مشاوره و یا ثبت درخواست، اینجا کلیک کنید و یا به آدرس influencer@netbina.com ایمیل بزنید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست