اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران

زمان طولانی نیست که اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران رواج پیدا کرده و جزئی از استراتژی بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ شده است. البته این پدیده، در نقاط دیگر جهان هم کم‌وبیش تازگی دارد، اما مدتی‌ست که برندها آن را بخشی از برنامه بازاریابی خود قرار داده و هر سال، سرمایه‌گذاری بیشتری روی آن می‌کنند، زیرا از اثرگذاری آن اطمینان دارند. در ایران نیز رابطه‌ی اینفلوئنسرها و برندها، به‌سرعت در حال پیشرفت و گسترش است؛ برندهایی که تا یکی دو سال پیش، با دیده‌ی تردید به اینفلوئنسرها و تبلیغات اینستاگرامی نگاه می‌کردند، امروز از آژانس‌های تبلیغاتی می‌خواهند که پلی میانِ آن‌ها و اینفلوئنسرها شوند. این روزها اینفلوئنسرهای اینستاگرامیِ بسیاری در ایران فعالیت دارند و برندها، آن‌ها را عنصری اساسی در کمپین تبلیغاتی خود می‌دانند و می‌خواهند به کمک‌ آن‌ها پیام خود را به مخاطب برسانند. روند شکل‌گیری ارتباط کسب‌وکارها و اینفلوئنسرها، با کمی تأخیر، الگویی مشابه همان چیزی را دنبال می‌کند که در سراسر دنیا در حال رخ دادن است. بیایید ببینیم این ارتباط از چه جنسی‌ است، چگونه آغاز شده و چه آینده‌ای در انتظار دارد؛ بیایید به دَه سال پیش، یعنی سال 2010 برگردیم، زمانی‌که اینستاگرام فعالیتش را آغاز کرد.

 از تولد تا به امروز: اینفلوئنسر

مارکتینگ در ایران چطور شروع شد؟

از ششم اکتبر 2010، تاریخ شروع فعالیت اینستاگرام، تا آوریل 2012، دو سالی طول کشید تا نسخه اندروید این پلتفرم محبوب عرضه شود و با عرضه این نسخه، تعداد کاربران اینستاگرام با سرعتی بی‌سابقه افزایش پیدا کرد. در همین حین بود که چند کاربر باذوقِ اینستاگرام که به دور از دنیای اینفلوئنسر مارکتینگ، از این پلتفرم برای اشتراک عکس‌ها و لحظات زندگی‌ خود استفاده می‌کردند، در رویداد اینستاگرام به‌نام اینستامیت (InstaMeet) دور هم آمدند و عکس‌های‌شان را با هشتگ رویداد منتشر کردند. اینستاگرام، عکس‌های این چند عکاس را روی اکانت رسمی خود بازنشر کرد و  بدین ترتیب، توجه برندها به این افراد، که مخاطبان گسترده‌ای را به خود جذب کرده بودند، جلب شد. این چند عکاس اینستاگرامی، پیشگام اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران شدند. به تدریج اینفلوئنسرهای دیگری هم وارد این عرصه شدند. اینفلوئنسرها که در ابتدا محدود به عکاس‌ها می‌شدند، حالا ورزشکار، نقاش و کمدین بودند، از هر دری می‌گفتند و هر کدام مخاطب مخصوص به خود را داشتند. برندها نیز به‌تدریج با اینفلوئنسرها تعامل بیشتری پیدا کردند و با گذشت زمان، ارزش این تعامل نیز مشخص شد. اینفلوئنسرها می‌توانستند ارتباطی با بازار هدف برندها برقرار کنند و به شکلی با آن‌ها حرف بزنند که برای برندها ساده نبود. حرف اینفلوئنسرها، جذاب و دلنشین و اثرگذار بود، چراکه مخاطبان‌، به انتخاب خود آن‌ها را دنبال می‌کردند.

 

آینده‌ی اینفلوئنسر مارکتینگ در

ایران: به چه سمتی در حرکت هستیم؟

امروز بیش از هزار اینفلوئنسر با میزان مخاطب متفاوت و حوزه‎‌های فعالیت متنوع، در صحنه اینفلوئنسر مارکتینگ ایران حضور دارند و همکاری با آن‌ها برای کسب‌وکارها – در صورتی که رویکرد درستی داشته باشند – کار دشواری نیست. این همکاری عموماً به واسطه یک آژانس تبلیغاتی صورت می‌گیرد که توافقات لازم بین دو طرف را ممکن می‌کند؛ اما مهم‌تر از آن، کاری که آژانس تبلیغاتی انجام می‌دهد، انتخاب اینفلوئنسر مناسب و متناسب با اهداف و استراتژی برند است. برقراری ارتباط نتیجه‌بخش میان برند و اینفلوئنسر، نیازمند این است که اینفلوئنسرِ درستی به همکاری با برند دعوت شود و جنس این همکاری هم برای اینفلوئنسر و هم برای مخاطبان او معنادار باشد تا سرمایه‌گذاری برند، موثر واقع شود. تا مدتی قبل، هدف برندها از همکاری با اینفلوئنسرها، دستیابی به بیشترین تعداد مخاطب ممکن بود تا پیام خود را به گوش صدها هزار نفر برسانند؛ پس برندی که از پسِ هزینه همکاری با اینفلوئنسرهای بزرگ یا مگااینفلوئنسرها برمی‌آمد، بدون معطلی، سراغ بالاترین عددی می‌رفت که می‌توانست پیدا کند و برندی هم که سرمایه‌گذاری کوچک‌تری در بخش اینفلوئنسر مارکتینگ داشت، سراغ اینفلوئنسرهای کوچک‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌رفت. اما امروز داستان فرق می‌کند.

این روزها برندها متوجه شده‌اند که فقط عدد بالاتر، مساوی نتیجه بهتر نیست؛ چرا که مخاطب هم از برند و هم از اینفلوئنسر انتظار دارد که تبلیغ یا پیشنهاد محصول یا خدمات، در چهارچوبی معنادار صورت بگیرد. یعنی اگر اینفلوئنسری، برندی را پیشنهاد می‌کند، این پیشنهاد در قالب تخصص و یا حوزه فعالیت آن اینفلوئنسر بگنجد تا مخاطب نیز به او اطمینان کند. رابطه برندها و اینفلوئنسرها به‌تدریج به‌سوی تخصصی‌تر شدن و به‌تبع آن، معنادارتر شدن، هم برای مخاطب و هم برای برند در حال حرکت است؛ روندی که در سطح جهانی نیز شاهد آن هستیم. اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران به‌سرعت در حال پیشرفت است و حوزه‌ای است با پتانسیل بسیار بالا که هر روز کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ بیشتری به آن روی می‌آورند تا از مزایای بی‌شمار آن استفاده ببرند. با به کارگیری رویکرد درست، اینفلوئنسر مارکتینگ روشی مطمئن است که می‌تواند به‌راحتی در استراتژی بازاریابی برندها گنجانده شده و نوع ارتباط برند با بازار هدف، و در نتیجه اثرگذاری پیام برند را دگرگون کند.

فهرست