اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

چند سالی‌ست که اینفلوئنسر مارکتینگ، جزئی اساسی از برنامه تبلیغات برندها و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ شده. اما این صنعت میلیارد دلاری که از سال 2016 تا 2020، هشتصد درصد رشد داشته، چیست و چه اهمیتی برای کسب‌وکارها دارد؟

اینفلوئنسر کیست؟

اگر حساب اینستاگرام داشته باشید و به‌جز دوستان و آشنایان، حساب‌های دیگری را هم دنبال کرده باشید، احتمالاً از پیش با معنی اینفلوئنسر آشنا هستید. اینفلوئنسر که در واژه به معنای فردی تأثیرگذار است، کسی‌ست که به‌واسطه فعالیت‌هایش مخاطبانی را به خود جذب کرده که او را دنبال می‌کنند، حرف‌هایش را می‌شنوند و محتوایی که در اختیارشان می‌گذارد را می‌بینند. ورزشکاری که در اینستاگرام، تمرینات و سبک زندگی ورزشی خودش را نشان‌ می‌دهد، هنرمندی که آخرین صنایع هنری خودش، از عکس و نقاشی و مجسمه را با شما به اشتراک می‌گذارد و شاید هم در این میان چیزی یادتان می‌دهد تا خودتان نیز امتحانی بکنید، و کمدینی که با خلاقیت، ویدیو می‌سازد و شما را می‌خنداند، همه اینفلوئنسر هستند.

اینفلوئنسرها تعداد مخاطب یکسانی ندارند. برخی با چند هزار نفر در ارتباط هستند و جامعه کوچک خودشان را خطاب قرار می‌دهند و برخی دیگر هم با چندصدهزار و یا چند میلیون نفر دنبال‌کننده، صدای آن‌ها به گوشِ جمعیت یک شهر کوچک یا متوسط می‌رسد!

هریک علاقه‌ای دارند و حوزه فعالیتی و درمورد موضوع یا موضوعاتی به‌خصوص حرفی برای گفتن دارند. برخی هم از هر دری می‌گویند و به‌واسطه شخصیت‌شان، مخاطب را مجاب و مشتاق به شنیدن می‌کنند. هریک به سبکی حرف می‌زنند و برای ارتباط با مخاطب‌شان، راهی را برمی‌گزینند. اینفلوئنسرها در کنار پلتفرم محبوب اینستاگرام، در شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل یوتیوب هم فعال هستند. این روزها هرجا که بشود حرفی زد و مخاطبی یافت، اینفلوئنسری هم پیدا می‌شود! 

برندها و اینفلوئنسرها چطور همکاری می‌کنند؟

آن‌جا که اینفلوئنسر یا شخصیت اینستاگرامی محبوب شما، محصول یا سرویسی را به شما پیشنهاد می‌دهد و یا برندی را به عنوان حامی یا اسپانسر فعالیتش معرفی می‌کند، اینفلوئنسر مارکتینگ آغاز می‌شود. البته که ممکن است برخی از این شخصیت‌ها، محصولاتی را خارج از قالب تبلیغاتی، و صرفاً به‌خاطر علاقه خود به محصول، به مخاطب‌ هم پیشنهاد کنند. اما ما این‌جا درباره مواردی صحبت می‌کنیم که پیشنهاد یا معرفی محصول، با توافق قبلی اینفلوئنسر و برند اتفاق بیفتد.

حالا چند سالی‌ست که برندها و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ سراغ اینفلوئنسرهای اینستاگرام یا پلتفرم‌های دیگر می‌روند و از طریق آن‌ها، خود و محصول یا خدمات‌ خودرا معرفی می‌کنند و مخاطبان جدید می‌یابند، یا با مخاطبان ارتباط نزدیک‌تری برقرار می‌کنند. اینفلوئنسر و برند درباره این‌که محصول یا سرویس، چطور و در چه

قالبی به مخاطب معرفی شود، با هم توافق می‌کنند و هر اینفلوئنسری، به سبک خود و گویش خود، پیام مورد نظر برند را به مخاطبش انتقال می‌دهد.   

 

اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ برای برند و کسب‌وکارها چیست؟

برندها همچنان می‌توانند محصولات خود را روی بیلبورد ببرند، در تلویزیون و اینترنت ارائه  و به میلیون‌ها میلیون نفر معرفی کنند و البته هر یک از این روش‌های تبلیغاتی هم هنوز جایگاه و کارکرد خود را دارند. اما اینفلوئنسر مارکتینگ عنصری تازه و ویژه در خود دارد، عنصری که باعث می‌شود همکاری برندها و اینفلوئنسرها در سرتاسر جهان با سرعتی شگفت‌انگیز رو به رشد و گسترش باشد.

 اینفلوئنسر ارتباطی با مخاطب دارد که برند نمی‌تواند به‌راحتی داشته باشد. جنس ارتباطی اینفلوئنسر با دنبال‌کننده‌اش، نزدیک و صمیمی‌ست. می‌تواند برای او از هر دری بگوید و آن‌چه می‌گوید، به سبک و سیاق مخصوص خودش باشد تا شنونده هم گوش شنواتری داشته باشد. بسیاری از اوقات، مخاطبی که برند به دنبال اوست را به‌راحتی نمی‌شود پیدا کرد؛ با بیلبورد و تبلیغ تلویزیونی نمی‌توان حرفی با او زد. این‌جاست که برند باید برای دسترسی به جامعه هدف خود، خلاقانه‌تر عمل کند و راهی برای جذب مخاطبانی بیابد یا بسازد که می‌داند محصول یا خدماتش متوجه آن‌هاست. اینفلوئنسر مارکتینگ برای هر برندی، مزایایی بسیار به همراه دارد. هرروز جایگاه پررنگ‌تری در استراتژی تبلیغاتی کسب‌وکارها می‌یابد و ابزاری‌ست که اگر استفاده درست از آن را بیاموزید، دریچه‌ای به دنیایی پر از امکانات تازه را به روی شما باز خواهد کرد.

در مقالات بعدی، به جزئیات اینفلوئنسر مارکتینگ و روش آغاز آن می‌پردازیم.

فهرست